torsdag 29 juli 2010

Daniel den äldre är tillbaka i Sverige!


Hejsan hoppsan alla glada blogg besökare!

Vad härligt och roligt det var att få kolla in bloggen och läsa om vad Fabian och Michele har hittat på, och Oskar har varit med om en otrolig resa runt om i Europa(och fått en ny kusin!).

Jag har nu kommit hem från långresan och faktiskt varit hemma ett par dagar. Den sista delen utav resan var jag i Thailand på en liten paradis ö som hette Koh Tao. Där fanns inget annat att göra förutom att bada, sola, snorkla och dyka(äta med såklart!) Jag brände mig självklart direkt, röd som en kräfta över hela kroppen!! Aj aj aj! Det blev verkligen bara vila den sista veckan. Bilden ni ser är av stranden där jag låg och hade det bra. Det är förresten utsikten från mitt hotellrum. En liten hydda på en sluttning ner mot stranden. Stranden hette Sharkbay, för där fanns revhajar som man kunde snorkla ut och kolla på.

Vi åkte sedan till Bangkok och shoppade som galningar! Där fanns en massa roliga saker att handla och det var billigt som bara den. Jag passade också på att få massage, det behövdes efter en lång resa med ryggsäck, nattbussar och långa promenader.

När vi reste hem så blev våra väskor kvar i Mumbai! ( En stad i Indien) Allt vi handlat, alla kläder, ja allt utom en bok, min plånbok och pass blev kvar. Det visade sig att flygbolaget inte hann packa om flygen när vi mellanlandade men att de skulle skicka hem väskan till min adress. Jag trodde ju på det värsta men det funkade, efter två dagar har väskorna nu dykt upp och allt var kvar och helt!

Bilden här bredvid är på Torsten, en bamsing till geckor som vi delade rum med på ön Koh Tao. Han var snäll och rolig!


Nu när jag är hemma skall jag passa på att njuta av den fantastiska svenska sommar som ni har haft och fortfarande har! Det blir lite spelningar också (Jag har varit i Stockholm i helgen och spelat med ett band). Annars ska jag läsa en del och bada en massa!

För att svara på Oskars inlägg så äter man mycket Curry med ris i Burma, nästan alla rätter äter man med ris. Currys är ofta baserade på grönsaker och så väljer man vilket kött man vill ha, tex kyckling, fisk eller räkor. Man äter nästa inte alls vanligt kött. Tofu är väldigt vanligt och det fanns på nästan varje restaurang, oftast gjord på kikärtor. Supergott! Jag åt mest grön curry med Tofu! Smarigt!
I Kambodja åt man ganska snarlik mat som i Burma. Mycket currys(även här med Tofu) men den absolut mest kända maträtten heter Amoc. En typ utav fiskrätt med kokos smak som serveras i banan löv. Jag beställde den med tofu och det var supergott! Kan verkligen rekommenderas!

Hoppas alla har det bra och njuter av det fina vädret!

Vi ses ju ganska snart men nu ser vi till att krama det sista ur den underbara svenska sommaren!
Håll utkik efter mig på stranden för det är troligen där jag håller till.

Mvh Daniel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar